Kvásková pita a vegánsky gyros




Po návrate z dovolenky sa v kuchyni veziem na gréckej vlne. Dnes som si pre Vás pripravila recept na vegánsky gyros a kváskové pita chleby. Pri nich som vychádzala z receptu zo skupiny na FB. Ak kvások nepoužívate môžete si pity kúpiť a vyskúšať len recept na "mäsko" a dressing.


Pita chlieb
300g špaldová múka hladká
50g celozrnná
250g Manitoba (T650)
350g voda
150g LM
Zamiešajte a nechajte 30min odpočívať.

Pridajte
1,5 čl soli
1čl cukru
2PL olivový olej
Vymieste hladké nelepivé cesto. V robote cca 10min. Cesto nechajte kysnúť pri izbovej teplote 2-3h. Potom dajte cesto do chladničky do ďalšieho dňa. Musí sa zdvojnásobiť. Ja si v ten večer dám rovno namarinovať "mäsko".

Ja som použila hrachové nemäso ale viete použiť sójové kocky.
80g nemäsa Vegtein zalejte v miske vriacou vodou aby bola tesne nad. Pridajte 0,5čl soli a premiešajte. Prikryte a nechajte 15min postáť. Vyžmýkajte ho od prebytočnej vody. Dajte do misky a pridajte
2 PL gyros korenie
1 PL olivový olej
2Pl sójová omáčka
1čl cesnak sušený
1čl paprika sladká
Zamiešajte, misku zavrite a nechajte cez noc v chladničke marinovať.

Na druhý deň vyberte cesto. Moje bolo v chladničke 18h. Ak nenakyslo dostatočne nechajte ho dôjsť na linke. Časy sú orientačné. Všetko záleží od sily kvásku.
Cesto po vybratí z chladničky nechajte 30min postáť. Potom cesto rozdeľte na 10 bochníčkov a nechajte 30min prikryté odpočívať. Potom z cesta rozvaľkajte placky na 3-4mm. Nie menej lebo sa Vám nenafúknu. Placky ukladajte na papier na pečenie max po 2ks a nechajte 1h podkysnúť.

Zatiaľ si pripravte zeleninu a dressing a upečte "mäsko".

"Mäsko" pečiem do chrumkava v teplovzdušnej fritéze. Cca 12min na 180st.

Do pity si urobte zmes zeleniny. Dajte čo máte radi a máte doma  ja som dala:
ľadový šalát
uhorku
paradajky
jarná cibuľka

Ešte si pripravte dressing
5 lyžíc kokosového jogurtu
2 PL olivového oleja
1 strúčik cesnaku
poriadna hrsť kôpru ale môžete použiť aj bazalku alebo iné čerstvé bylinky
sušené oregano a bazalka
trošku soli
citrónová šťava
Všetko zamiešajte.

Rúru vyhrejte na 280 stupňov aj s kameňom na pečenie alebo ak nemáte dajte do rúry plech a vyhrejte na 250st 30min.

Pity pečte na vyhriatom plechu/kameni pri 250 stupňoch cca 7min.

Dajte na mriežku vychladnúť a môžete plniť šalátom, "mäskom" a dresingom.
Môžete podávať s hranolkami alebo bez.

Dobrú chuť.